Cestování autem po Evropě je pro Čechy běžnou součástí dovolených i pracovních cest. Mnozí řidiči však nevěnují dostatečnou pozornost tomu, že pravidla týkající se alkoholu za volantem se stát od státu výrazně liší. To, co je akceptovatelné u jednoho, může být u druhého vážným přestupkem s vysokou pokutou. Jak se podobným problémům na cestách vyhnout?
Německo: Limit 0,5 ‰, ale existují i výjimky
V Německu platí obecný limit 0,5 promile alkoholu v krvi. Toleranci však rozhodně nelze brát jako povolenku k řízení po skleničce. Pro začínající řidiče do 21 let nebo pro ty, kteří mají řidičský průkaz méně než dva roky, je limit 0,0 ‰.
Pokuty se mohou vyšplhat do stovek eur, a pokud řidič způsobí nehodu pod vlivem, přichází i o řidičský průkaz a čeká ho soudní řízení.
Jak je to v Rakousku?
Rakousko má podobný limit jako Německo – 0,5 promile. Pro profesionální řidiče a nováčky ale platí nulová tolerance. V horských oblastech bývají kontroly časté, zejména během zimní sezóny, kdy policie dohlíží na bezpečnost turistů. Pokuty se běžně pohybují mezi 300 až 5 900 eury, a při vyšší hladině alkoholu vám dokonce mohou vozidlo zabavit.
Slovensko: Striktní nula pro všechny
Na Slovensku platí už delší dobu absolutní zákaz alkoholu za volantem, jakýkoli pozitivní test znamená problém. A je jedno, zda třeba šlo jen o opravdu malé množství. Pokuty začínají už na několika stovkách eur a policie může na místě i odebrat řidičský průkaz.
Polsko: Dvě hranice, dvě různé sankce
Polsko rozlišuje dvě úrovně alkoholu v krvi:
- 0,2–0,5 promile jako přestupek s vysokou pokutou
- Nad 0,5 promile jde o trestný čin s možností vězení a odebrání řidičáku.
Policie provádí kontroly pravidelně a v případě nehody se postupuje velmi přísně.
Co na to říkají odborníci?
Pojistný analytik klik.cz Zdeněk Novák upozorňuje: „Mnoho řidičů si neuvědomuje, že zahraniční pojišťovny mohou pojistné plnění krátit nebo ho dokonce odmítnout, pokud se prokáže požití alkoholu před jízdou. I malá hladina může znamenat statisícové škody, které musí řidič zaplatit sám.“
Proč nepít vůbec?
Přestože se limity liší stát od státu, nejbezpečnější a nejjistější varianta je nevypít ani kapku. Alkohol snižuje reakce, rozhodování i schopnost správně odhadnout situaci. Na zahraničních silnicích, kde se řidič orientuje hůře, jsou tato rizika ještě větší. Nevyplatí se spoléhat ani na rychlé odbourávání alkoholu. Každý organismus totiž reaguje jinak, navíc bývá požití alkoholu pro pojišťovny důvodem, proč neposkytnout pojistné plnění. Škody byste tak museli uhradit sami.

